گامی به سوی فلسفهٔ نگارش فارسی

نویسنده «کاروند نگارش فارسی» کتابش را گامی به سوی فلسفه نگارش فارسی دانست. فولادی معتقد است فرآیندهای نگارشی و دستوری بر مبنای فرآیند اندیشگی به وجود می‌آیند و این کتاب در جست‌وجوی همین پایه‌های اندیشگی برای قواعد نگارش است.

به گزارش تارنمای «زبان فارسی» به نقل از خبرگزاری ایبنا دکتر علیرضا فولادی گفت: نگارش فارسی فاقد مبنای نظری واحد است و به همین دلیل هر یک از کتاب‌های این حوزه، پیشنهادهای مختلفی را ارایه می‌کنند. به عنوان نمونه، عده‌ای پیوسته‌نویسی و عده‌ای نیز جدانویسی را می‌پسندند، اما هیچ‌گاه مبنای نظری خاصی برای نظریه‌شان به دست نداده‌اند.

وی که این اثر را با همکاری چند تن از دانشجویان به نگارش درآورده است، ادامه داد: در این کتاب کوشیده‌ایم تا بر اساس طبیعت زبان فارسی، برای تمامی مباحث نگارش دیدگاه‌های مناسبی ارایه شود، از جمله درباره مبحث جدانویسی و پیوسته‌نویسی. بر اساس این نظریه، طبیعت زبان فارسی مبتنی بر سه مبحث جدانویسی، پیوسته‌نویسی و نزدیک‌نویسی در نظر گرفته و برای هر یک دلایل قابل قبولی ارایه شده است. می‌توان گفت که در سراسر کتاب، روند مباحث انتقادی و نظریه‌پردازانه نسبت به نگارش فارسی ادامه پیدا کرده است.

برگزیده بیست و هفتمین دوره جایزه کتاب سال، این کتاب را مقدمه‌ای بر فلسفه نگارش فارسی برشمرد و گفت: مباحث این اثر را در صورت ادامه و گسترش جنبه‌های تحقیقی آن می‌توان فلسفه نگارش فارسی نامید، اما کتاب حاضر، بیشتر جنبه آموزشی دارد و به همین دلیل گامی در راه فلسفه نگارش فارسی به شمار می‌آید.

وی درباره جنبه‌های اندیشگی نگارش فارسی گفت: طبق نظریه‌های این اثر، هیچ فرآیند نگارشی یا دستوری بدون وجود یک فرآیند اندیشگی به وجود نمی‌آید و این مبنا سبب شده است که ما برای قواعد نگارش در جست‌وجوی پایه‌های اندیشگی باشیم تا دریابیم که آیا این فرآیند مطابق اندیشه فارسی زبانان و نوع عملکرد ذهن آنان هست یا خیر.

عضو هیات علمی دانشگاه کاشان و مولف این اثر خاطرنشان کرد: باید اذعان کرد که علایق نگارشی را نمی‌توان به صورت سلیقه‌ای طبقه‌بندی کرد، بلکه این طبقه‌بندی باید بر اساس عملکرد ذهن فارسی‌زبانان صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: این کتاب جلد دومی نیز خواهد داشت که به مبحث نگارش متن اختصاص دارد. کتاب حاضر که جلد نخست به شمار می‌آید، نگارش کلمه و جمله را بررسی می‌کند. نگارش صوری و معنوی کلمه و نگارش صوری و معنوی جمله، بخش‌های چهارگانه کتاب را تشکیل می‌دهند که ذیل هر یک از مباحث با توجه به مبنای در نظر گرفته شده، مباحث ریزتر مطرح شده‌اند.

کتاب «کاروند نگارش فارسی» به تازگی از سوی نشر هاجر منتشر شده است.

  • 0

    Overall Score

  • ‎رتبه‌بندی خوانندگان‫:‬0 Votes

هم‌رسانی

‎دربارهٔ زبان فارسی

احتمالا به این‌ها نیز علاقه‌مندید:

One comment

  1. مسعود اصلانی
    ۱۷ آذر ۱۳۸۹ at ۰۰:۳۶

    با سلام و سپاس از شما دانشمندان و یاوران زبان شیرین پارسی مان بحث نگارش پارسی بسیار مطلب درستی است پس از دانشمندان زبان خواهشمندیم هرچه زودتر به ابداع و باز آفرینی نوشتاری پارسی بپردازند زیرا که امروزه اهمیت زبان پارسی لحظه به لحظه بر جهانیان بیشتر میشود و دنیای اینترنت گسترده تر میشود الفبای کنونی کاربرد گذشته را ندارند و این به هیچ رخ بد نیست که درفکراصلاح باشیم خوب است کمی هم به فکر واژه گزینی های نو با توجه به ریشه های مشترک زبانی کردی و لری هندی و حتی دیگر زبان های هند و اوروپایی بنماییم تا واژگان زبانی خود را پربارتر گردانیم در ضمن این را هم دوست دارم اضافه کنم که وقت آن رسیده که مردمیان ما زبان خود را پارسی بنامند نه فارسی و در مدارس جای پارسی را به فارسی ندهیم که این اشتباه است و درست نیست که ما آنچه خود داریم و به زبان خود معنایش میکنیم و از آن فرهنگ تمدنمان به خود می بالیم در گویش دیگری سخن برانیم با عرض خسته نباشید خدمت شما
    پس این نوشته را از سر دلسوزی نوشتم در حالی که جوانی ۲۴ ساله بیشتر نیستم و نزد شما کوچک و دانش آموزی بیش نیستم اما بسیاری امروز ما را در جهان نژاد پرست می نامند حال آنکه آنان به سرمایه های ما چشم طمع دوخته اند و ما اگر به کوروش و انوشیروان دادگر و فردوسی و امیر اسماعیل سامانی و حافظ وسعدی بزرگمهر و پور سینا و مولانا و نیما و… می بالیم که همگی انسان هایی بودند بسی فراتر از دیدگاه های نژادی و کل فرزندان بشر را از یک پیکر دانستند لیک امروز مایه ی شرمساریست که چنین انگی به ما میزنند و سرمایه های فرهنگی مان را میدزدند و به نام خود می کنند حال آنکه تاریخ ما گواه است که هیچ گاه ملت ما ننگ تجاوز بر پیشانی اش نزده و همیشه و هر جا که رفت عدل و داد نیکی و فرهنگی را با خود برده و غنی تر نیز کرده و از تجارب آنهای دیگر هم استفاده کرد ولی بسیاری ازینان را به جایی رسیدست کار… مولانا ی ترکی و بناهای خشتی شیخ نشینان و دریای پارس کم بود سعدی و حافظ را هم میدزدند و ما را به چنان فلاکتی می خواهند رسانند که نای بلند شدن نداشته باشیم و در عین حال ما را نژاد پرست هم بشمارند؟؟ این را درج کنید یا بخوانید به عنوان یک دوستدار میهن ایران

دیدگاه شما چیست؟

Your email address will not be published. Required fields are marked *